Nedräkning och snart nedtrappning

Snart 2 veckor kvar till go känsla och förhoppningsvis nytt pers!  Längtar faktiskt! Det ska bli så kul att få resa ner till Stockholm på en riktig löparhelg. Jag åker med ett gäng från löpargruppen så det blir nästan bara löpning och löparsnack för hela slanten hela helgen lång.

Nu trappar jag ner på träningen. Bara 6isch pass kvar! Jag gjorde näst sista långpasset i söndags kväll, 18 km. En mycket fin kväll och löpningen kändes helt ok, höll 6.15 tempo hela vägen och kände mig pigg redan dagen efter.

 

Annonser
Publicerat i Löpträning | 1 kommentar

Träningen då?

Jo, den rullar på med sikte på LL30 om några veckor (”några veckor” sagt med en lätt darrning på rösten).  I fjol gick jag in i väggen efter en ca 2 mil. Jag var helt slut och gick massor den sista milen. Så tråkig känsla!

Jag hoppas och tror att det borde gå bättre än i fjol för jag har kört fler långpass i år (20+) och mängden är också okej. I fjol blev det bara 2-3 pass över 20 km och i år har jag kört 8 pass. Mängden i fjol var drygt 500 km från maj tom augusti och i år blev det 530 km. Få se om det ger resultat? Främst vill jag åt en bättre känsla. Jag vill känna att jag orkar springa hela vägen in i mål. Jag ska inte gå.

I söndags körde jag det sista långlångpasset (20+) och känslan var bra. Snittade på 6.13/km och kände mig inte heller helt slut när passet var över.  Det var en helt underbar sensommarkväll, perfekt för ett långpass. Shortsen och T-shirten var på.

Publicerat i Löpträning | Lämna en kommentar

Äntligen!

Bitarna börjar falla på plats och jag kan börja pusta ut efter många långa och hektiska dagar på raken på jobbet. Elevgrupperna börjar bli klara, ämnesgrupperna likaså och schemana är skrivna och uppkopierade. Nu ska allt in i systemet och sedan är det bara att köra resten av terminen utan en massa extra administrativt arbete. Bara vara lärare. Så skönt!

Höskolekursen som jag anmält mig till verkar också greppbar. Den verkar vara bra kopplad till jobbet.  Jag tror att jag kan använda mig av den planering jag börjat på i gymnasiekursen jag undervisar i. Smooth!

Extra mycket nystart denna höst har det blivit eftersom Mini börjat med en nu sport som ingen av oss i familjen någonsin sysslat med. Ridning! Jag har aldrig ens suttit på en häst. Men nu har jag allt fått kliva ut ur komfortzonen rejält. Borstat, tränsat, kratsat och allt vad det nu heter har jag gjort. Vad gör man inte för sina barn?

20180904_174658.jpg

 

Publicerat i Utmaningar | Lämna en kommentar

Fullt upp

Som vanligt händer det mycket vid jobbstart och det är allmänt kaos hos oss på jobbet. Brukar vara så vid höstterminens start så jag är van och tar det med ro men hinner inte med så mycket annat än jobbet, familjen och att andas. Och att träna förstås. Livsnödvändigheterna.

Dessutom har jag fått för mig att anmäla mig till en universitetskurs. Hur tänkte jag då tänker jag nu? Men men det ska nog lösa sig när allt skakat till sig. Om en vecka eller två. Fick i alla fall tummen ur och beställde hem litteraturen. Dyrt blev det men orkar inte leta på bibliotek och annat. Klick, klick! Fort var det gjort när jag väl fick tummen ur

Publicerat i Tankar | Lämna en kommentar

Sista lediga dagen på länge

Imorgon börjar jobbet igen. Det ska helt ärligt bli skönt att komma in i vardagen igen och få längta till ledigheterna. För vad vore ledigheten värd utan lite vardag emellan? Denna sommar känns det extra lätt att börja jobba igen eftersom det verkligen varit          S O M M A R under hela juli och också lite i augusti. Badväder varje dag! Dessutom var maj och nästan hela juni också hyfsat fina sommarmånader.

Det här såg jag fram emot INNAN sommarlovet började.

  • åka och fjällvandra
  • nattvaka i de midnattssolsljusa nätterna
  • sova tills jag vaknar på mornarna
  • åka ett par turer till Tornedalen (springa lopp, kanske kanske göra ett minitriathlon (om jag vågar) och göra myrslåtter)
  • att syrran kommer upp
  • plocka solvarma jordgubbar och hallon i min trädgård
  • slumra i solstolen
  • en tur till skärgården, springa lopp och mysa
  • årets sommarsemester till Göteborg
  • rensa i minstingens rum. Hur kan man ha så mycket grejor?
  • att orka och ha tid för att träna lite mer än till vardags
  • läsa många böcker
  • bada utomhus
  • att göra utflykter i närområdet
  • baka bullar
  • sova middag när jag känner för det
  • lyssna på några sommarprat (har inte hunnit kolla upp vilka än)

Sommarens måste: 

  • Skriva klart min VFU-uppsats

Hur blev det då? Jo, i år tror banne mig att jag kan skriva CHECK på varenda punkt. Myslåttern är det som finns kvar på listan som jag inte har gjort. Än! Den bockas av till helgen. Fast å andra sidan är myrslåtter inte något jag ser fram emot. Den skulle stått under ”måstelistan” istället

Det har blivit mycket nattvak denna sommar. Det är inte en enda gång jag lagt mig innan midnatt, oftast har klockan varit 1-2. Så svårt att tro att det är natt när det är ljust dygnet runt! Midnattssolen är en av tjusningarna med att bo långt upp i norr (även om vi inte riktigt har midnattssol där jag bor…). Jag har sovit 7-8 timmar varje natt och vaknat utvilad. Så skönt! Dessutom har jag tupplurat både inne och ute på dagtid, läst många bra böcker och lyssnat på flera sommarprat (när hände det sist?).

Sportmässigt blev detta sommaren då jag provade på triathlon. Jag vågade göra ett minitriathlon. Det var faktiskt riktigt roligt och gav mersmak! Synd bara att de där cyklarna ska vara så dyra. Annars hade jag gärna provat på ett riktigt sprinttriathlon någon gång i framtiden. Dessutom har jag tränat på rätt bra under hela sommaren och framför allt har jag sprungit många fler långpass än vad jag gjorde förra sommaren. Jag hoppas på att det räntar sig på Lidingö.

Termometern visade ensiffrigt i morse och nu på dagen är det 16 grader. Nyklippt och snart med nymålade tånaglar är jag redo för jobbstart imorgon! Hösten här kommer jag!

Publicerat i Tankar, Utvärdering | Lämna en kommentar

Upp som en sol och ner som en pannkaka

Det där långpasset sänkte mitt självförtroende. Det gick inte alls bra. Finns nog många anledningar till det. En var att jag sprang med en som springer lite för fort för mig eller i alla fall startade i ett för snabbt tempo för mig. Segstartad är mitt förnamn men vi drog iväg i 6 tempo på en gång (min planerade LL-fart) och pulsen sköt i höjden direkt och sedan kom den aldrig ner igen.

En annan anledning, morgonlöpning. Not my kind of grej! Jag springer mycket hellre på kvällen och särskilt långpassen vill jag ha på kvällen. Intervaller funkar att köra på morgonen. Men i alla fall, + 21 km blev det. Bara att bryta ihop och komma igen och det har jag gjort.

Det har blivit två ok pass efter det jobbiga långpasset. Efter ett satt jag på altanen och njöt. Den kvällen var det 19 grader ända fram till midnatt och en härlig solnedgång fick jag njuta av.

20180809_212500.jpg

 

Publicerat i Löpträning | 3 kommentarer

Ligger på latsidan

Sedan det där drömmiga långpasset har jag inte riktigt tagit tag i träningen igen. Först var det semester och träningsvila och sedan blev jag lat. Jag hade planerat ett långpass idag men och därför sprang jag inte något i går men så började det regna i går kväll och sedan regnade det hela natten och halva förmiddagen så vi sköt upp långpasset till imorgon.

Ja, ”vi” ska springa. Det är inte så särskilt ofta som jag socialspringer långpass (oftast är det bara jag) men imorgon blir det att springa tillsammans med en från löpargruppen som jag är med i och jag är faktiskt lite nervös eftersom den jag ska springa med är lite snabbare än jag. Det där prestationstänket, att jag inte kan släppa det… Ärligt så gillar jag bäst att springa med de som är lite långsammare än jag eller på samma nivå som jag.

Fler som har liknande ”problem” eller vågar ni springa tillsammans med alla?

Publicerat i Löpträning | 5 kommentarer

Årets sommarsemester

Jag firade årets längsta pass med hela 5 dagars löpvila, lämpligt inplanerad under vår sommarresa. Vanligtvis brukar jag alltid packa med träningskläder så att jag kan gymma och sightseeingspringa lite men i år kände jag inte alls för det så jag lät bli.

Årets sommarresa blev en kortis på 5 dagar till västkusten. Vi flög ner till Stockholm där vi hyrde bil och sedan bilade vi ner mot Göteborg.  På vägen ner stannade vi bl.a. i Gränna där vi köpte polkagrisar och diverse annat polkarelaterat godis. Jag tycker att det är så vackert där vid Vätterns strand. 20180727_145923

Väl i Göteborg blev det 2 dagar i Göteborg och en sightseeingdag i närområdet. På sightseeingdagen åkte vi först till Marstrand och sedan till Varberg. Vi avslutade med att hälsa på bekanta till oss som också var på semester. De bodde på en camping utanför Göteborg så vi stannade hos dem och fikade och Mini fick bada och mata änderna i ”deras” badsjö.

De 2 dagarna i Göteborg blev det en tur med Paddan och promenader runt om i stan, bl.a. vid Trädgårdsföreningen och till Skansen också blev det Liseberg en hel dag.

 

Publicerat i Resor | Lämna en kommentar

Långpass för självförtroendet

Så har jag sprungit årets längsta långpass – 25 km!  Nu vet jag att jag kommer att klara ”det där loppet” som jag tränar för. Trots att det bara var ett träningspass så hade jag slagit fjolårets tid om jag fortsatt i 5 km till ( om inget oförutsett hänt, typ brutit benet, varit tvungen att gå hela sträckan….)  Så nöjd med det.

Det känns extra skönt eftersom löpningen inte alls har inte känts bra under hela juli . Jag har tränat på bra men kroppen har inte svarat och jag har haft svårt att få upp farten överhuvudtaget. Jag har känt mig som en snigel och också sprungit saktare än än jag brukar. Men när jag var och sprang i förrgår med syrran så vände det och det kändes toppen. Jag hade mycket bättre tempo i kroppen och det kändes så där gött som det gör när man är i form och nu i kväll var det samma känsla.

Därför har jag nu ett ett par belöningar till mig själv som jag ska verkställa – köpa nya löparskor också ska jag unna mig träningsvila.  Jag har tränat på och kört många fler långpass än jag gjorde förra året trots att det känts sugit flera gånger eftersom formen känts så kass.  Då måste man få belöna sig själv, eller hur?

Publicerat i Löpträning | 6 kommentarer

Hemester

När man som jag har en lång ledighet och dessutom är en rätt rastlös själ blir det att utflykta en hel del på hemmaplan och då är skärgården i grannstaden Luleå en pärla särskilt när det som denna sommar är fint väder. Hittills i sommar har det blivit två besök dit – ett till Klubbviken som ligger på Sandön och ett till Junkön.

Till Klubbviken åkte vi för att bada. Det går massor av turbåtar dit så det är inget problem att ta sig dit även om man inte har egen båt. Stranden är långgrund och det finns restaurang och glasskiosk om man skulle bli hungrig under besöket.  Gillar man inte att bada och sola kan man även vandra runt på ön som är rätt så stor.

På Junkön har jag varit flera gånger förut . Anledningen är att det varje sommar finns ett trevligt lopp som jag brukar vara med på om jag är hemma. I år var jag det så det blev att åka dit med nästan hela storfamiljen. Till Junkön är det lite krångligare att ta sig till och ifrån. Åker man dit utan egen båt blir det en heldag eftersom det bara går en tur dit och en hem. Loppet gick ”sådär”, har inget tempo i kroppen just nu plus att det var varmt men dagen var trevlig trots det och jag fick mig ett bra träningspass i alla fall.

Mini var också med och sprang. Det var mycket nervöst innan start men hon gjorde det i alla fall. Det tycker jag är imponerande. Jag vet hur nervös jag brukar vara ibland innan start. De där fjärilarna i magen är inte att leka med.

Tyvärr blev det inga priser annat än till syrrans kille som också sprang snabbast av oss som var med. Han fick rökt lax. Priserna i loppet är alltid ätbara – lax, sik, löjrom, jordgubbar….

Publicerat i Ledighet, Utflykter | 2 kommentarer