Min ”diagnos”

Nu är jag färdigdiagnostiserad. Jag har blivit testad av ett företag i den lilla stad där jag bor. Företaget ägs bl.a. av kommunen där jag jobbar och vi kommunanställda erbjuds därför att delta i olika hälsoprojekt på tre olika nivåer. Jag har anmält mig till den nivå där man ska utveckla sin fysiska prestation på något sätt. Först har jag blivit mätt på alla håll och kanter (längd, bukhöjd, midjemått), vägd, tagit blodtryck och blodsockertest för att mäta hur min fysiska grundstatus ser ut.  Mina värden är bra och jag har ingen ökad risk för ohälsa. Det visste jag i och för sig redan innan men det är faktiskt lite kul att ha det på papper.

Del 2 av testet var att utföra ett maxtest i styrka vid två testtillfällen. Testerna utfördes med kroppsvikt (chins, dips, curl up), fria vikter (marklyft, bänkpress), i smithmaskin (knäböj) samt med grip (gripstyrka). Alla tester utfördes till utmattning. Efter del 1 hade jag rejäl träningsvärk i låren och rumpan i en vecka! För knäböj, marklyft och bänkpress beräknades 1 RM. 1 RM (1 repetition maximum) , vilket innebär den maximala vikten man orkar lyfta en gång.

Hur gick det då?

  • gripstyrka – medel för kvinnor i min ålder men jag är mycket svagare i vänster hand jämfört med höger hand.
  • chins (antal) 4 i maskin
  • knäböj (i smithmaskin) beräknat 1 RM 43,5kg
  • dips (antal) 17 i maskin
  • marklyft beräknat 1 RM  49 kg
  • curl up (antal) 17
  • bänkpress 1 RM 33 kg

Jag hade samma belastningen/avlastning  vid chins och dips, vilket innebär att jag är starkare i dips än chins, vilket är vanligt, och extra vanligt bland kvinnor.

Nu ska jag träna styrka 2 ggr/vecka enligt ett speciellt styrketräningsprogram jag fått och kondition 2 ggr /vecka (som jag vill, springa, åka skidor , spinna…)  Jag ska köra styrkan med lätta vikter och fokusera på teknik i början. Lite roligt var att jag fick kommentaren att jag ”inte var där ännu” av hon som testade mig. Hon tyckte alltså att jag var för svag för att köra ett maxstyrketest. Hon klämde också ur sig att min bål var alldeles för svag eftersom jag tappade bålstödet efter ett par reps. på varje övning.  Min egen teori om detta är att jag var nervös och därför tappade bålstödet fort + att jag tappat lite av tekniken i övningarna eftersom jag inte tränat mycket styrka alls sedan början av april (drygt ett halvår ju!).

Resultatet av den kommentaren blev att jag kör massor av magstyrka nu (varje dag!) och att jag i fredags efter jobbet gick i väg och drog av det första styrkepasset i programmet. Nu jävlar ska jag bli stark(are) och jag ska bannemej sätta alla övningarna tekniskt när det jag ska testas igen. Det är dags att börja svettas på gymmet!

20150811_215402

 

Det här inlägget postades i Styrketräning, Utmaningar och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Min ”diagnos”

  1. Åsa skriver:

    Jag är lite sjuk i huvudet, för jag blir lite avundsjuk på dig nu! I och för sig skulle jag inte våga mig på det där testet (är supersvag överallt), men att få övningar och träna varje dag – wow! Så häftigt! Keep us posted om hur det går, will you?!

    Gilla

    • Madelene skriver:

      Det känns lite lyxigt att någon annan bestämmer vad jag ska träna. Jag ar ett styrkeprogram för 2 pass/vecka. Magövningarna kör jag på eget initiativ p.g.a av kommentaren om min svaga bål. Sånt eldar på min motivation! Har 3 månader på mig att bli stark(are)! Lovar att rapportera hur det går.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s