Veckans långpass

Långpass stod det på dagens träningsplanering (får SMS från löpargruppen jag är med i med träningspassförslag). Himla praktiskt! Då slipper jag planera själv. Jag kunde välja mellan: 1 – 8 km med 2 km fartökning mellan km 4-6 eller 2- 14 km med 3 km fartökning mellan km 8-10. Fartökningen skulle vara något snabbare än tänkt tävlingsfart.  Den kortare sträckan skulle de som inte sprungit så mycket på sistone eller inte tänker springa så långa lopp välja.

Jag valde ett eget alternativ, en mix av det båda med en egen liten twist. Jag har väldigt svårt att följa en exakt planering utan vill oftast bestämma lite själv också. Det blev så att jag sprang 12 km med 3 km fartökning efter 7 km men inte i ett sträck utan med 1 km vila mellan. Att springa på sub 5 min/km klarar jag aldrig av på egen hand. De vet jag så jag satsade på att komma så nära 5.00/km som möjligt och det lyckades jag hyfsat bra med.

Var extra nöjd efter passet dels för att vädret var uselt – kallt, snö, hagel och motvind och jag var ute och sprang långpass i detta men också eftersom jag inte blev förföljd av en enda storspov på hela passet! De hade nog tagit skydd p.g.a av ovädret.

Det där vita på fotona är snö.

Detta inlägg publicerades i Löpträning och märktes , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Veckans långpass

  1. Löpar-Åsa skriver:

    Heja dig! Det där vädret såg inte roligt ut! Bra jobbat!

    Gilla

  2. Madelene skriver:

    Tack! Näe, det vädret var inte roligt men det var skönt efteråt :).

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s