Midsommar med en twist

Det blev en bra midsommar i år igen. Jag har så länge jag kan minnas haft en lätt ångest över midsommarafton och nyårsafton. Ni vet, det där att man ”ska” fira på ett visst sätt för att vara ”lyckad”. Midsommarafton har jag alltid sett framför mig som i en reklamfilm. Firande vid havet med en massa människor, sillunch, blommor i håret, midsommarstång och sedan midsommarbuffé med snaps. Efterrätt: jordgubbstårta.  To be continued…

Egentligen så har jag aldrig firat så och dessutom så gillar jag inte sådana tillställningar alltför mycket men får trots det känslan att jag liksom vill hoppa in i den filmen med det idylliska midsommarfirandet.

Nåväl, förra året åkte jag och äldsta dottern till Kvikkjokk (och jag skrev ett inlägg på typ samma tema som detta). I år ville vi till fjälls igen under midsommar men vi började med att fira midsommar på vårt vis tillsammans med svägerskan och hennes familj. Vi grillade och åt tårta. Jordgubbstårta!Och ja, i år provade vi snaps. För första gången i hela mitt liv. Så lite traditionell midsommar blev det allt i år.

Efter att ha vilat upp oss en dag twistade vi till midsommaren med en fjällresa till Björkliden. Jag hade bokat en stuga där och planen var att jag, svägerskan och våra tre äldsta döttrar skulle göra två dagsvandringar. Det blev bara en. Det dåliga vädret och en liten matförgiftning satte stopp för dag tvås plan. Men till Trollsjön kom vi.

Till Trollsjön är det ca 5 km enkel väg. Vi parkerade vid E10:an och gick rakt in i dimman, passerade den gamla stationen Låktatjåkko och började knata uppför. Jag trodde att det skulle gå snabbt att nå vårt mål men det är jobbigt att gå uppför och dessutom så var det mycket snö. Halva sträckan var snötäckt. Jag hade varken vandringskängor eller stövlar på mig utan mina nya trailskor på mig så jag blev blöt direkt Jätteblöt! Men eftersom det inte var kallt gick det fint ändå.

Leden går mellan två mäktiga berg och vi trodde att vi skulle få se en grön fin sjö när vi nått destinationen, alltså Trollsjön men eftersom vädret varit som det varit, alltså kylslaget så fick vi se sjön i fast form, frusen och med snö på. Inte så trollaktig med andra ord. Lite lätt besvikna rastade vi, åt lunch, drack kaffe och knaprade kex innan vi vände och gick tillbaka på samma led till Björkliden. Det gick bra mycket lättare och snabbare än att gå upp.

IMG_20170625_153858_038Vi tog det väldigt lugnt så vandringen tog 5-6 timmar inklusive rast. Efter middag i stugan gick vi till lobbyn och myste en stund (inte alls för wifins skull…nej, nej! ). Vi vuxna drack latte och tjejerna fick varsin varm choklad med vispgrädde. Till detta njöt vi av brasan som sprakade och denna utsikt från fönstret. Lapporten, en klassiker på många turistfoton och på vykort från förr.

20170625_220453

Det bästa av allt är att vi har planen för dag två kvar. Dessutom skulle jag vilja vandra eller åka skidor till Låktatjåkkastugan. Jag kommer tillbaka.

Det här inlägget postades i Resor och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Midsommar med en twist

1. hopihopi skriver:

Åh vad härligt det verkar! Jag gillar inte ens fjäll, uteliv och vandring, men när jag ser på bilderna så skulle jag i alla vilja gilla det 🙂 Redan det är steg framåt 🙂

• Madelene skriver:

Det gjorde inte jag heller men jag har övat i 20 år. De senaste åren har jag faktiskt börjat gilla det 😃. Vill helst komma till fjälls 2 ggr/år.