Jättelånga intervaller

Jag har haft lov sedan i onsdags. Höstlov! Och när man har lov då har man tid att bli lite crazy och träna lite mer och annorlunda än vanligt. Vi har tillbringat lovet i makens hemby och där råder lugnet. Där finns inte så mycket annat att pyssla med än att ta det lugnt eller att träna. Jag har hunnit med båda två. Barnen vill hellre hänga med farmor och kusinerna så de behöver man inte heller tänka på att roa.

I går körde jag jättelånga intervaller, 3×10 km. Kör man fler än 4 kallas det visst ultraintervaller men eftersom jag ”bara” körde 3 stycken så väljer jag att kalla dem för jättelånga intervaller. Hur gick det då? Jovars, mycket bättre än förväntat. Som jag gruvade mig innan. Jag började oroa mig redan när lovet startade. ”Hur skulle jag orka? 30 km är långt… 30 km i snö…jobbigt…” Klockan 9 började jag med den första intervallen, klockan 12 körde jag nummer 2 och klockan 15 var det dags för den sista. Jag hade lätt orkat en till.

Så här dagen efter känner jag mig förvånansvärt pigg och då körde jag ändå flera km i snö (terräng) och ytterligare flera kilometer på skogsbilvägar som inte var plogade utan bara körda med bil på. Alltså relativt tung löpning.  Jag kommer definitivt att prova detta upplägg igen och då med fler än 3 intervaller. Kanske dags att gå ultra?!

Jag började i dagsljus och avslutade i mörker. Som ni ser står solen inte högt upp ens mitt på dagen (den första bilden). Det är nästan polarnatt som råder på 67 breddgraden.

 

Det här inlägget postades i Träning, Utmaningar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Jättelånga intervaller

  1. Löpar-Åsa skriver:

    Wow! Imponerad! Men när du kör en mil – kör du den extra fort då? Eller är det ”bara” det att man kör tre gånger?
    Jag är inte i milform, men kanske skulle man utmana sig att köra en femma fyra gånger???

    Gilla

    • Madelene skriver:

      Tack! Jag är också imponerad av mig själv :D. Extra fort körde jag inte, inget 5.00 tempo precis men jag sprang lite fortare än jag gör på långpassen annars. Klart du ska utmana dig själv och köra 5X4 gånger.

      Gilla

  2. hopihopi skriver:

    Puh, vilka intervaller! Heja dig!

    Gillad av 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s