MAF-test

Hur kan man veta att man blir bättre? Jo, man kan testa sig. För typ 1,5 år sedan gjorde vi i den löpargrupp jag är med i en variant på MAF-testet. Nu när jag ska börja springa igen efter att mest ha åkt skidor hela vintern lång blev jag sugen på att göra testet igen. Men denna gången ville jag göra testet på ett lite annat sätt.  I helgen gjorde jag slag i saken.

Jag valde att springa på 140 puls och lyckades hålla ett tempo på 8,5-9,0. På den pulsen kom jag 5,65 km på 40 minuter. Om ungefär 1-1,5 månad tänker jag göra om testet igen och se om jag kommer lite längre då. Hur man gör exakt kan du läsa om här. Därifrån är också pulstabellen hämtad.  Jag sprang på ett löpband på gymmet.

Ålder Otränad Tränad Vältränad
20 150 160 165
25 145 155 160
30 140 150 155
35 135 145 150
40 130 140 145
45 125 135 140
50 120 130 135
55 115 125 130
60 110 120 125

Det som jag tycker är skönt med MAF-testet är att den bara mäter min egen aeroba utveckling. Jag kan springa lugnt utan stress och kan därför tänka på löptekniken.  Det sägs att man ska egentligen springa långpassen i MAF-fart. Något jag ska bli bättre på. Fast det skrev jag förra gången också…

Det här inlägget postades i Löpträning. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till MAF-test

  1. Löpar-Åsa skriver:

    Min hjärna fixar inte regelrätt AMF-träning, men jag vill verkligen ha tänket i bakhuvudet när jag kör långpass. Får dock jobba på det, för det är så svårt.

    Gilla

  2. Madelene skriver:

    Det har jag lätt för 🙂 Jag gillar att springa långsamt, har mycket svårare för att ta ut mig.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s