Årets midsommarhelg

I vår familj kör vi sällan eller aldrig ett midsommarfirande med alla traditionella tillbehör som sill, nubbe och dans runt stången osv.  Har skrivit om mina känslor kring midsommar tidigare, om hur vi skapat oss egna midsommartraditioner här och här. I år drog vi till fjällen, vandrade och sov i tält.

Årets midsommarfjällresa gick till Arjeplogsfjällen, närmare bestämt Jäckvik. Vi åkte hemifrån vid halv 10 på midsommarafton, stannade vid ett köpcentrum i grannstaden för att komplettera med det sista i matväg och sedan åkte vi mot första stoppet i Arjeplog där vi lunchade så att vi skulle vara mätta och glada när vi började gå.

Vi började gå från Kungsledenparkeringen i Jäckvik vid 15-tiden och rastade en hel del på vägen upp. Vädret var inte det bästa med regnskurar hela eftermiddagen, så vi rastade tom inne i en stuga på väg upp. Vi vandrade längs Kungsleden och gick upp mot toppen Pilejekaise. Det är en lagom lång tur när man går med en mini på 6 år en nybliven tonåring som inte är så entusiastisk för det här med att fjällvandra om jag uttrycker det milt.

När vi kom upp på kalfjället hade det hunnit bli kväll och rejält kallt, skulle gissa på bara ett par 3-4 plusgrader plus att det blåste ganska friskt. Vi slog upp tältet och lagade middag och sedan kröp vi in i tältet. Precis då började det regna och sedan regnade det hela natten lång och det regnade även när de som sovit vaknade. Jag och mellan hade väldigt svårt att sova pga den hårda blåsten och regnandet så vi låg vaknade mest hela natten.

Eftersom det regnade på morgonen beslutade vi för att gå ner till raststugan, göra upp en eld och äta frukost där. Ett mycket bra beslut skulle det visa sig. När vi kom till stugan var vi rejält blöta och frusna eftersom regnet piskat mot oss när vi gick ner från kalfjället. Vi värmde oss, torkade våra kläder och gjorde frukost i stugan och sedan gick vi ner den sista biten till parkeringen. Då hade det slutat regna.

Jag avslutade årets midsommarhelg med ett långpass på 21 km med ett inbakat styrkepass mitt i. Kan inte bli så mycket bättre än så!

Det här inlägget postades i Löpträning, Resor. Bokmärk permalänken.